-John Atkinson Grimshaw -

1836-1893

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-Biographie / Biography-

- Sa Vie ; Son Oeuvre
-His Life ; His Work 
-Chronologie / Chronology

 

-Sa Vie-

John Atkinson Grimshaw est né en 1836 à Leeds, ville du nord de l'Angleterre, d'un père policier. Ses parents, baptistes à l'éducation stricte, se montrent très vite opposés à son désir de faire carrière dans l'art et sa mère détruira même une partie de ses tableaux. En 1852 Grimshaw devient employé de bureau à la Great National Railway de Leeds. Après son mariage à Theodosia Hobbarde en 1858, il décide de se consacrer entièrement à la peinture et quitte son emploi en 1861.

Ses peintures sont vendues dans deux galeries d'art, des marchands d'art et quelques librairies de Leeds. Thomas Fenteman, qui possédait alors une boutique d'antiquités, devient un de ses clients principaux. Grimshaw connaît un succès notoire à Leeds et en 1865 s'achète Knostrop Hall, une propriété du XVIe dans les banlieues riches de la ville. Dans les années 70, il fait constuire une maison près de Scarborough, et dans les années 80, loue un studio à Chelsea (Londres). William Agnew, un marchand d'art de Londres commence à acheter ses tableaux. Grimshaw devient de plus en plus populaire, surtout après qu'un de ses tableaux soit accepté par la Royal Academy.

Sa femme donnera naissance à 15 enfants dont seulement 6 atteignent l'âge adulte.

Grimshaw succombe à un cancer à l'âge de 57 ans.

 

-Son Oeuvre-

Connu pour être Le peintre de la nuit, Grimshaw commença sa carrière par des scènes de sous-bois et des natures mortes. Il fut brièvement inspiré par les Pré-Raphaëlites, peignant alors de grands paysages aux détails minutieux. Plus tard, le crépuscule devint sa réelle marque de fabrique : scènes de soir ou de nuit dans des chemins de banlieue, d'avenues le long des docks, de la Tamise ou encore de rues animées de Londres et d'autres villes du nord du pays. Vers le milieu de sa carrière, il s'inspira de peintres tels que Laurence Alma-Tadema et James Tissot en peignant des scène de la Rome antique ou d'intérieurs modernes richement décorés. Il s'intéressa également aux mythes et aux légendes, exprimant ainsi sa passion de la poésie et des histoires romantiques de Camelot.

Dans les dernières années de sa vie, Grimshaw peint des scènes de plages et d'estuaires, terminant sa carrière avec une série de paysages de neige poignants. Il semblait alors évoluer vers un style plus libre et moins formel, peut-être influencé par Whistler. Malheureusement, il ne pourra pousser l'expérience plus loin et meurt en 1893.

 

 

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-His Life-

John Atkinson Grimshaw was born in Leeds. His father was an ex-policeman and both his parents were strongly opposed to his taking up art as a career. On one occasion, her mother even destroyed a few of his paintings. In 1852 Grimshaw became a clerk at the Great Northern Railway office in Leeds. After his marriage in 1858 to Theodosia Hobbarde, he was able to devote himself to painting and decided to become a full-time painter in 1861.

Grimshaw's paintings were sold in two art galleries, smaller picture dealers and a couple of bookshops in Leeds. One of his main customers was Thomas Fenteman, who owned an antiquarian booksellers. He became a popular artist in Leeds and in 1865 he was able to buy Knostrop Hall on the outskirts of the city. Later in the 70s, he built a house near Scarborough, and in the 80s rented a studio in Chelsea. William Agnew, a London art dealer, began purchasing his work. Further success came when a picture by Grimshaw was accepted by the Royal Academy.

His wife gave birth to fifteen children but only six reached adulthood, including Arthur Edmund Grimshaw [about 1865 - Jul 1913], Louis Grimshaw [about 1870–], Wilfred Atkinson Grimshaw [about 1871 – 15 Dec 1937]. Two of those who died at a young age were Lillian Josephine Theodosia Grimshaw [about 1866 – 18 Oct 1868], Gertrude Grimshaw [about 1868 – 06 Oct 1874]. Some of the other children were Hubert James Grimshaw [about 1873–], Clara Mary Grimshaw [27 Oct 1874–], Elaine C. Grimshaw [1877–], Lancelot G. Grimshaw [1877–], Enid Grimshaw.

Grimshaw died of cancer at the age of 57.

 

-His Work-

Known as the painter of moonlight, Grimshaw established his career on the basis of careful detailing of nature, looking at still life and woodland scenes. He was briefly in the orbit of the Pre-Raphaelite movement painting landscapes in a minute and carefully detailed style. Twilight later he turned to his trademark : twilight or night scenes set in suburban lanes, dockside venues, the river bank of the Thames or London city streets and those of the northern towns. In mid career he chose to imitate the figure paintings and style of Laurence Alma-Tadema and James Tissot with his settings of ancient Rome or the domestic interiors of the modern home. He also turned to myths and legends to indulge his love of poetry and the romantic stories of Camelot.

In his last years Grimshaw painted sparsely detailed beach scenes and river estuaries, ending his life with a series of poignant snow scenes. He seemed to be moving towards a freer, less formal style of painting, perhaps influenced to a degree by Whistler. Unhappily this change of direction was not to be as Grimshaw died in 1893.

 

 

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-Chronologie / Chronology-

1836

David Grimshaw, a policeman, and his wife, have a son, John Atkinson Grimshaw, born 6th September at 9 Back Park Street, Leeds. He had three brothers: William, Richard and Jonathan.

David Grimshaw, policier, et sa femme ont un fils, John Atkinson Grimshaw, né le 6 Septembre au 9 Back Park Street à Leeds. Il a 3 frères : William, Richard et Jonathan.

1842

The family move to Norwich where John Atkinson Grimshaw attends the King Edward VII Grammar school.

La famille déménage à Norwich où John Atkinson Grimshaw fréquente l'école King Edward VII Grammar School.

1848

The family return to Leeds. David becomes an employee of the railways and Mrs Grimshaw opens a grocery shop in Brunswick Row.

La famille retourne à Leeds. David devient employé de chemins de fer et sa femme ouvre une épicerie à Brunswick Row.

1852

John Atkinson Grimshaw becomes a clerk with the Great Northern Railway and begins to paint in his spare time, despite family opposition.

John Atkinson Grimshaw devient employé de bureau au Great Northern Railway et commence à peindre pendant son temps libre, malgré l'opposition de sa famille.

1858

Grimshaw marries his cousin Frances Theodosia Hubbarde, daughter of James Didbin Hubbarde, editor of The Wakefield Journal. The couple settle in Wallace Street, New Wortley, Leeds.

Grimshaw épouse sa cousine Frances Theodosia Hubbarde, fille de James Didbin Hubbarde, éditeur du journal The Wakesfield. Le couple s'installe in Wallace Street, New Wortley, Leeds.

1859

Grimshaw begins to sell his paintings professionally, especially to the bookseller Mr Fenteman.

Grimshaw commence à vendre ses tableaux de manière professionnelle, particulièrement au libraire Mr Fenteman.

1861

Grimshaw gives up his career with the railways to devote himself to painting.

Grimshaw  abandonne son emploi aux chemins de fer et se consacre entièrement à la peinture.

1862

Grimshaw exhibits his work publicly for the first time at Newton Brothers, Park Lane, Leeds, receiving favourable reviews in the Leeds Mercury for The Family Favourites. He exhibits at the Leeds Philosophical and Literary Society in December.

Grimshaw expose son travail pour la première fois au public au Newton Brothers, Park Lane à Leeds, et reçoit des critiques enthousiastes dans le Leeds Mercury for The Family Favourites. Il expose également au Leeds Philosophical and Literary Society en Décembre.

1863

Grimshaw visits the Lake District and the family moves house to The Villas, Cliff Road, Woodhouse Ridge, Leeds. Grimshaw paints Theodosia as Ophelia.

Grimshaw visite le Lake District et déménage avec sa famille à la Villas, Cliff Road, Woodhouse Ridge à Leeds. Il peint sa femme Theodosia comme modèle pour 'Ophelia'.

1866

Grimshaw exhibits Apples at the Royal Institution, Manchester.

Grimshaw expose 'Apples' au Royal Institution à Manchester.

1867 Grimshaw begins to paint moonlit scenes. The family converts to Roman Catholicism.

Grimshaw commence à peindre des scène de nuit sous la lune. La famille se convertit au Catholicisme.

1868

Following a campaign in The Yorkshire Post, The Heron’s Haunt and The Seal of the Covenant are accepted in the National Exhibition of Works of Art, Leeds. Grimshaw visits London and returns to the Lake District. Arthur Grimshaw is born.

A la suite d'une campagne dans le Yorkshire Post, les tableaux 'Heron's Haunt' et 'The Seal of the Covenant' sont acceptés à la National Exhibition of Works of Arts à Leeds. Grimshaw visite Londres et retourne au Lake District. Naissance d'Arthur Grimshaw.

1869 Grimshaw shows five paintings in the Leeds Mechanic’s Institute Picture Gallery.

Grimshaw  présente 5 tableaux au Leed's Mechanic Institute Picture Gallery.

1870

The Grimshaw family rent Knostrop Hall; these are the artist’s most successful years. Thomas Agnew handles and exhibits his work.

La famille Grimshaw loue Knostrop Hall; l'artiste atteint le sommet de sa carrière. Thomas Agnew gère et expose les oeuvres de Grimshaw.

1874

Grimshaw had his first work accepted at the Royal Academy, London, The Lady of the Lea.

'The Lady of Lea' est le premier tableau de Grimshaw à être accepté à la Royal Academy à Londres.

1986 Prize winner New English Art Club Centenary Exhibition

Il gagne le prix du New English Art Club Centenary Exhibition.

1988

Honorary Member of the Royal Society of British Artists Honorary Member of the Royal Institute of Oil Painters.

Il est fait membre honoraire de la Royal Society of British Artists et du Royal Institute of Oil Painters.

1875

Four paintings by Grimshaw are accepted at The Yorkshire Exhibition of Arts and Manufactures. Grimshaw paints a series of paintings of fashionable women.

4 tableaux de Grimshaw sont acceptés au Yorkshire Exhibition of Arts and Manufactures. Grimshaw peint une série de tableaux de femmes à la mode de l'époque.

1876

Grimshaw makes additions to a house in Scarborough, ‘The Castle by the Sea’, named after Longfellow’s poem, which he rents from Thomas Jarvis, a local brewer and patron of Grimshaw.

Grimshaw agrandit à sa maison à Scarborough, 'The Castle by the Sea' dont le nom est tiré d'un poème de Longfellow, et qu'il loue à Thomas Jarvis, un basseur local et mécène de Grimshaw.

1877

The twins Elaine and Lancelot are born and named after characters in Alfred Lord Tennyson’s Idylls of the King.

Naissance des jumeaux Elaine et Lancelot, nommés d'après les personnages des Idylls of the King d'Alfred Lord Tennyson.

1878

The family travels to Germany through France, escorting the governess Mrs Ruhl home.

La famille voyage en Allemagne par la France pour escorter leur gouvernante Mme Ruhl chez elle.

1879

Agnes Leefe joins the household as a model and studio assistant. Grimshaw having guaranteed a friend’s debt upon which he defaulted, the family is plunged into financial catastrophe.

Agnes Leefe devient modèle et assistante de Grimshaw. Grimshaw s'étant porté garant pour la dette d'un ami qu'il ne peut combler, la famille est plongée dans une catastrophe financière.

1880

'Endymion on Mount Latmus' is accepted by the Royal Academy, London. Grimshaw shows his work at Arthur Tooth and takes a studio in Manresa Road, Chelsea. Whistler and Grimshaw become close friends.

'Endymion on Mount Latmus' est accepté par la Royal Academy de Londres. Grimshaw montre son travail à Arthur Tooth et prend un studio à Chelsea. Whistler et Grimshaw deviennent amis.

1885 'A Vestal' is exhibited at the Grosvenor Gallery, London.

'A Vestal' est exposé à la Grosvenor Gallery de Londres.

1886 'Iris' is shown at the Royal Academy, London.

'Iris' est présenté à la Royal Academy de Londres.

1890

Grimshaw gives a lecture, ‘Watchwords for Workers’, at the Leeds Photographic Society. Agnes Leefe dies of tuberculosis at Knostrop Hall. Grimshaw virtually ceases painting until 1892.

Grimshaw donne une conférence, 'Watchwords for Workers' au Leeds Photographic Society. Agnes Leefe meurt de la tuberculose à Knostrop Hall. Grimshaw cesse totalement de peindre jusqu'en 1892.

1893

Grimshaw’s last works are mostly snow scenes. He dies of cancer at Knostrop Hall on October 31st. He was buried in Woodhouse cemetery, Leeds, which was later cleared by Leeds University. Grimshaw’s bones were placed in an ossuary.

Les derniers tableaux de Grimshaw représentent surtout des paysages de neige. Il meurt d'un cancer à Knostrop Hall le 31 Octobre. Il est enterré au cimetière de Woodhouse à Leeds, qui sera ensuite déplacé pour laisser place à l'Université de Leeds. Les os de Grimshaw seront placés dans un ossuaire.

 

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by Alexander Robertson (in english)